Tomaattinen soijabolognesekastike

Ainekset

3dl tummaa soijarouhetta
2 sipulia
vihreät linssit (285g)
tomaattimurskaa (2x 390g)
paprikamauste
yrttisekoitus
pippuria
jauhelihamauste
Knorr lihaliemikuutio
n. 1dl vettä

IMG_20170807_184535

Tumma soijarouhe on hyvin monikäyttöinen lihankorvike. Menee niin makaronilaatikkoihin, kuin tomaattisiin spaghettikastikkeisiin. Oikeastaan kaikkeen missä käyttäisit normaalisti jauhelihaa. Ja huom! Tästä on vielä proteiinipitoisempi versio, vaalea soijarouhe. (Lue lisää täältä.) Sitä voit käyttää samoihin käyttötarkoituksiin, mutta se ei muistuta väriltään niin paljon jauhelihaa. Suosittelin silti kokeilemaan. Maussa ei ainakaan minun mielestäni ole eroa.

IMG_20170807_185104 (1)

-Soijarouhe täytyy turvottaa ennen paistamista. 

Laita 3dl soijarouhetta astiaan, ja ripottele päälle oman maun mukaan jauhelihamaustetta. Maustamisen voi hoitaa myös kastiketta tehdessä, mutta uskoisin että soijarouhe saattaa imeä suurimman osan mausta itseensä, ja tämä pitää huomioida tällöin maustaessa.
Sen jälkeen vettä sen verran, että rouheet peittyvät. Soijarouhe imee itseensä vettä, ja se turpoaa.

IMG_20170807_185326
IMG_20170807_190003

Pilko sipulit. Turvonneet soijarouheet ja sipulikuutiot paistetaan pannulla pienen öljylorauksen kera. Itse yleensä paistan niin kauan, kunnes ovat ruskistuneet.

IMG_20170807_190234
IMG_20170807_190734

Pienennän levyä huomattavasti, ja kaadan sekaan kaksi tölkkiä yrtin makuista tomaattimurskaa. 2x 390g. (Lue: jos et hiljennä levyä, tomaattimurskat usein kiehahtavat ja lentävät pitkin seiniä, ei hyvä.) Lisään tähän usein myös vettä, ettei kastikkeesta tule liian tönkköä. Kiehuttaminen usein haihduttaa liikaa nestettä.

Maustan kastiketta ensin lisäämällä Knorrin lihaliemikuution. Sen sulaessa, lisään hiljalleen mm. paprikamaustetta, yrttisekoitusta sekä pippuria.
Liemikuutioissa yleisesti ottaen on usein hyvin paljon itsessään jo suolaa, joten lisäsuolaa ei tarvita. Olen oppinut tämän kantapään kautta, sillä jos lisään suolaa, ruoasta saattaa helposti tulla liian suolaista.

Tässä reseptissä lisäsin sekaan myös GoGreen merkkisiä vihreitä linssejä. Laitoin koko purkin, ja tässä kyseisessä oli 285g.
Ovat hyvin huomaamattoman makuisia, mutta tekevät tästä paljon ruokaisamman. Sitä kautta myös täyttävän. Jos ei pidä linsseistä, voi lisätä esim. porkkanaa. Tätä reseptiä voi tuunailla oman maun mukaan. Monet sekaaniystäväni ovat syöneet tätä bolognesekastiketta masut täyteen, ja olleet tyytyväisiä. 

IMG_20170807_184826
IMG_20170807_191114

Kastikkeen voi antaa miedolla lämmöllä oleskella pannulla n. 10-15min. Mitä enemmän malttaa kastikkeen tekeytyä, sitä paremmin maut tulevat esiin.

Tämän kaveriksi keitin itse riisiä, (Lue: …ja lisäsin juustoraastetta, koska tungen sitä joka paikkaan..) mutta mainiosti sopivat myös perunat, makaroni tai spaghetti. Todella sovellettavissa oleva resepti siis!

IMG_20170807_192715

Ja eikun nauttimaan!

Muita soijarouhe-reseptejä löydät mm. täältä:

Soijarouhepihvit, Soyappetit
Soijarouhekastike, Soyappetit
Soija-tacosalaatti, Soyappetit
Soijabolognese, Soyappetit

Haluaisin myös antaa suosituksen mm. Netflixistä löytyvään dokumenttiin. Nimeltään ”What the Health”. Todellakin katsomisen arvoinen. Antaa ajattelemisen aihetta!

kakka

-Eveliina

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s